Rozwój branży e-commerce mocno odmienił zwyczaje zakupowe Polaków. Sklepy internetowe stały się konkurencją dla stacjonarnych. Jednocześnie wielu sprzedawców zrozumiało, że te dwa modele sprzedaży wcale nie muszą się kanibalizować, a mogą doskonale uzupełniać, co jednocześnie wpisuje się w potrzeby klientów. Coraz więcej marek decyduje się zatem na model omnichannel. Jednym z jego elementów są zakupy Click & collect. Na czym polegają? Jakie są ich zalety? Jak model ten funkcjonuje w praktyce?

Sprzedaż omnichannel

Model sprzedaży omnichannel jest stosunkowo nowy na rynku. Dotychczas marki decydowały się na multikanałową dystrybucję towarów prowadząc jednocześnie stacjonarne punkty sprzedaży i sklepy internetowe. Tak działał odchodzący powoli do lamusa model multichannel – w różnych kanałach sprzedaży mogły funkcjonować odmienne ceny i promocje. Innowacyjny model omnichannel zakłada natomiast, że niezależnie od tego, jaką ścieżkę zakupową wybierze konsument, jego doświadczenie będzie identyczne.

Dostrzeżono między innymi, że klienci przed odwiedzeniem sklepu stacjonarnego, przeglądają dostępny asortyment w internecie. Dziś granica między światami online i offline zatarła się. Konsument może na przykład odwiedzić sklep stacjonarny i zamówić wybrane towary do domu.

Zakupy Click & collect i ich zalety

Obok tego funkcjonuje odwrotny mechanizm – zakupy przez internet z dostawą realizowaną do wybranego punktu stacjonarnego. Nie wszystkim klientom zależy na tym, aby towar kupiony przez internet trafiał bezpośrednio do ich domu – w końcu zdarza się, że są w nim nieobecni. Wielu konsumentów woli samodzielnie wybrać moment, w którym odbierze swoje zamówienie. Poza tym, wizyta w stacjonarnym sklepie, albo innym punkcie odbioru to okazja do kolejnych zakupów lub możliwość obejrzenia innych przedmiotów z oferty. 

Na tym właśnie polega model Click & collect – zamówienia złożone w sklepie internetowym bądź przez aplikację mobilną są odbierane w punkcie stacjonarnym. Takie rozwiązanie ma swoje unikalne zalety:

  • To klient decyduje, kiedy i gdzie odbierze towar.
  • Nie istnieje konieczność oczekiwania na kuriera.
  • Odbiór zakupów jest darmowy lub znacznie tańszy.
  • Istnieje możliwość zapoznania się z towarem przed jego odebraniem.

Click & collect w praktyce

Nie tylko duże sieci handlowe mogą zaoferować sprzedaż w systemie Click & collect. Mały sklep internetowy, który dodatkowo prowadzi lokalną działalność stacjonarną, także powinien zapewnić klientom taką możliwość. Poza tym, pojęcie Click & collect jest znacznie szersze. W praktyce rynek kurierski zdążył już dostosować się do tego modelu.

Click & collect obejmuje bowiem także odbiór zakupów w placówkach partnerskich (kioskach, punktach handlowych, na stacjach benzynowych) i bardzo popularne na polskim rynku paczkomaty InPost. W praktyce niemal wszystkie zakupy mogą więc odbywać się w tym modelu. Nadawcy mają do wyboru zamówienie wysyłki zarówno bezpośrednio, jak i poprzez brokera kurierskiego obsługującego InPost, na przykład Sendit.pl. W drugim przypadku ceny wysyłki są niższe, zwłaszcza przy regularnym korzystaniu z usługi.

Więcej ciekawych informacji na temat branży e-commerce i rynku kurierskiego można znaleźć na stronie: https://www.sendit.pl/blog.